Wiele mówi się o work – life balance w kontekście pracodawcy i pracowników, jednak, co w sytuacji, gdy masz działalność, same jesteś sobie szefem i chcesz zadbać o równowagę między życiem prywatnym a obowiązkami zawodowymi? Sprawdź, jakie zmiany wprowadzić, by nie zaniedbać innych obszarów, na których Ci zależy.
Utrzymanie równowagi pomiędzy pracą, a innymi aspektami życia to nie jest wcale łatwa sztuka, ale im szybciej ją przyswoisz, tym będzie Ci się żyło lepiej. Zobacz, na co zwrócić uwagę, by rozwijać firmę i dbać o siebie także na innych polach.
Pułapka, w którą wpada wielu przedsiębiorców
Wiele osób zakłada swoje działalności z myślą, by zmniejszyć ilość godzin pracy i mieć w końcu czas dla siebie. O ironio, na początku przedsiębiorcy często wpadają w pułapkę pracowania coraz więcej i więcej, by rozwinąć firmę i osiągnąć jeszcze lepsze efekty. Oczywiście, takie podejście z początku może przynieść wiele korzyści — zdobycie nowych klientów, wyprzedzenie konkurencji, rozwój firmy i lepsze wyniki finansowe. Niestety, nie pozostanie ono jednak bez echa na resztę życia i z czasem wpłynie na elementy codzienności, które są niezwykle istotne dla szczęścia, zdrowia i dobrego samopoczucia.
Brak work – life balance często skutkuje:
straceniem zapału do pracy,
wypaleniem zawodowym,
zaniedbaniem zdrowia,
porzuceniem swoich pasji,
brakiem czasu na odpoczynek,
odsunięciem się od najbliższych.
Dlaczego work – life balance jest taki ważny?
Człowiek, jako istota społeczna potrzebuje kontaktów międzyludzkich, rozrywki, odpoczynku i rozwijaniu swoich pasji. Nic dziwnego, że work – life balance jest wprowadzany do wielu firm, bo pracodawcy widzą w nim potencjał. Pracownicy, którzy mogą w równym stopniu dbać o swoje najważniejsze potrzeby, są bardziej efektywni, nawiązują lepsze więzi z zespołem, są kreatywniejsi w pracy i zadowoleni z życia. To wszystko wpływa na jakość ich pracy, relacji i poziom szczęścia. Termin „work – life balance” jest już znany od lat 70 XX wieku i wciąż okazuje się jak najbardziej na czasie, choć aktualnie stosuje się go wymiennie z określeniem „wellbeing”, które odnosi się nie tylko do równowagi między pracą a życiem prywatnym, ale ogólnego dobrostanu człowieka.
Jak zadbać o work – life balance prowadząc własną firmę?
Work – life balance jest niezbędny także w prowadzeniu własnej firmy i im wcześniej każdy przedsiębiorca się o to zatroszczy, tym lepiej. Warto wprowadzić te proste wskazówki, by szybko zadbać o równowagę i poczuć, że własna działalność nie oznacza pracy ponad siły, tylko daje ogromne możliwości planowania każdego dnia po swojemu i realizacji projektów, które sprawiają prawdziwą radość.
Jak zadbać o work – life balance we własnej działalności?
Ustal, w jakich godzinach pracujesz i tego się trzymaj. Staraj się nie przekraczać założonej ilości godzin i kończyć pracę o konkretnych godzinach.
Zaplanuj czas nie tylko na pracę, ale także na odpoczynek, chwile z najbliższymi, pasję i relaks.
Nie zapomnij o tym, że Twoja efektywność nie jest nieograniczona, twórz krótkie listy zadań do wykonania na każdy dzień i dbaj o regularne przerwy.
Gdy czujesz, że z miesiąca na miesiąc Twoja firma się rozwija i masz coraz więcej zadań do wykonania, nie bój się delegować niektórych swoich obowiązków. Zwłaszcza takich, których nie lubisz i zajmują Ci wiele czasu.
Unikaj przeciążenia pracą. Pracuj efektywnie, nie bierz projektów ponad swoje siły, staraj się rozkładać pracę w czasie tak, by była ona dla Ciebie możliwa do wykonania.
Nawet prowadząc własną działalność, którą chcesz efektywnie rozwijać możesz zadbać o work – life balance. Wystarczy zastosowanie się do kilku prostych zasad na początek, by uniknąć wypalenia i wyczerpania pracą. A im lepiej się czujesz i czerpiesz więcej radości z tego, co lubisz, tym lepsze efekty osiągasz.
5 komentarzy
Aby utrzymać równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym wypadałoby nie przynosić obowiązków zawodowych do domu. W przypadku prowadzenia własnej firmy z biurem w domu trudno to wszystko od siebie oddzielić, szczególnie gdy mieszkanie jest małe i nie można wydzielić w nim miejsca na swój gabinet. Mam szczęście, że mam w domu osobne miejsce do pracy, właśnie taki gabinet, w którym pracuję od 8 do 16 z półgodzinną przerwą na lunch (który sobie przyrządzam poprzedniego dnia, albo wychodzę do sąsiedniego bistro). Po godzinie 16 zamykam biuro i zajmuję się życiem osobistym. Nie pracuję również w soboty i święta. Można powiedzieć, że jest O.K. ale nie mam dzieci (tak jak większość pracujących kobiet) i może dlatego jest mi łatwiej. Pozdrawiam Panią serdecznie 🙂
PS Fajny blog, chętnie zaglądam 🙂
Od lat pracuję jako sprzedawca w sklepach odzieżowych i nigdy pracy do domu nie przynosiłam. Wszystkimi pracami biurowymi zajmują się szefowie. Ja odbębniam swoje i właściwie nic mnie nie obchodzi. Nie długo idę na emeryturę i myślę, że dalej będę pracować w swoim zawodzie. Chociaż na pół etatu 🙂
Praca jest bardzo ważna i nie wyobrażam sobie bez niej życia, ale spraw prywatnych też nie można zaniedbywać. Pozdrawiam serdecznie 🙂
Coraz więcej ludzi ma problemy z zachowaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym. Na dłuższą metę nie da się tak żyć.
Coś dla mnie 🙂 🙂 🙂 Jeśli chodzi o pracę, to nie mam umiaru 🙂