Nigdy nie odczuwałem potrzeby, żeby kopać zbyt głęboko, bo moim zdaniem to, co się kryje w głębi, w otchłani, nie wiąże się z tym, co jest na powierzchni. Fascynuje mnie to, co jest tuż obok, a czego oko nie widzi. Jednak kiedy obiekt nie zostaje przedstawiony, to tak jakby nie było o nim żadnej opowieści. Dlatego trzeba go najpierw odkryć, wydobyć snopem jaskrawego światła, a dopiero potem zrobić zdjęcie. (Paweł Bownik)
1. Rewers 52 (damska narzutka zimowa hanten, pierwsza połowa XX wieku, Japonia) 2. Rewers 51 (damska narzutka michiuki, pierwsza połowa XX wieku, Japonia)
Rewers – seria, której koncepcja oparta jest na ujawnieniu wewnętrznej strony ubiorów noszonych przez postaci historyczne (m.in. marszałka Józefa Piłsudskiego) oraz bohaterów anonimowych (młody powstaniec, służąca w majątku XIX-wiecznym).
Żałobnik, 2017
Esej Ernsta van Alphena poświęcony pracy Urna (2014)
Przejście, 2013
1. Obiekt atmosferyczny, 2014 2. Łania, 2012
Rewers (szata liturgiczna, sobór św. Mikołaja i Objawienia Pańskiego w Petersburgu, przełom XIX i XX wieku), Ermitaż, Państwowe Muzeum w Petersburgu, 2017
1. Bez tytułu, 2013 1. 10 dzień lata, 2015
Posługuję się aparatem wielkoformatowym Toyo 810M II o wymiarach negatywu 8 × 10 cali. Stosuję w ten sposób najstarszą technikę fotograficzną, sięgającą XIX wieku. Z dawnych fotografii i pierwszych niemych filmów pamiętamy sceny w atelier, kiedy aparat z miechem stawiany był na statywie, a fotografujący, aby zobaczyć, co dzieje się na matówce, musiał przykryć się czarną kotarą. Pozujący godzinami modele tkwili w bezruchu, by zachować ostrość zdjęcia. W tej technice fotograf, odcięty od jasnego otoczenia dzięki zaciemnieniu, może zobaczyć tylko to, co fotografuje, może to kadrować i wyostrzać. Technika ta wymaga niezwykłej precyzji zarówno w kwestii doboru kadru (ustawiony na statywie aparat waży ponad 10 kg i jest mało mobilny), jak i opanowania warsztatu. (Paweł Bownik)
Opłatki, czyli bez-myślne obrazy wymuszające myślenie, 2019 – 2023
Maska 1, Maska 2
Wystawie towarzyszyła anglojęzyczna monografia Pawła Bownika, poświęcona jego twórczości. Bogato ilustrowana praca ujawnia między innymi kulisy sesji zdjęciowych, notatki i precyzyjne szkice oraz wypowiedzi literatów i badaczy kultury wizualnej…
Paweł Bownik – artysta wizualny, fotograf, wykładowca. Studiował filozofię na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (1995–1998) i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1998–2005. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Museum In Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Bibliotece Narodowej, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Współczesnego Wrocław, Muzeum Fotografii w Krakowie i w zbiorach prywatnych …
4 komentarze
U Ciebie zawsze coś ciekawego można zobaczyć. A poza tym, pięknie wkomponowałaś się w kadr. Bardzo mi się podoba to zdjęcie 🙂
Nie miałam okazji obejrzeć, więc tym bardziej dziękuję za ten post 🙂
Byłam, widziałam i bardzo mi się podobało 🙂 Pozdrawiam serdecznie 🙂
Fajna wystawa, bardzo ciekawe zdjęcia 🙂