Wystawa. Paweł Bownik – „Podszerstek”

by Jolanta Strażyc

Nigdy nie odczuwałem potrzeby, żeby kopać zbyt głęboko, bo moim zdaniem to, co się kryje w głębi, w otchłani, nie wiąże się z tym, co jest na powierzchni. Fascynuje mnie to, co jest tuż obok, a czego oko nie widzi. Jednak kiedy obiekt nie zostaje przedstawiony, to tak jakby nie było o nim żadnej opowieści. Dlatego trzeba go najpierw odkryć, wydobyć snopem jaskrawego światła, a dopiero potem zrobić zdjęcie. (Paweł Bownik)

1. Rewers 52 (damska narzutka zimowa hanten, pierwsza połowa XX wieku, Japonia) 2. Rewers 51 (damska narzutka michiuki, pierwsza połowa XX wieku, Japonia)

Rewers – seria, której koncepcja oparta jest na ujawnieniu wewnętrznej strony ubiorów noszonych przez postaci historyczne (m.in. marszałka Józefa Piłsudskiego) oraz bohaterów anonimowych (młody powstaniec, służąca w majątku XIX-wiecznym).

Żałobnik, 2017

Esej Ernsta van Alphena poświęcony pracy Urna (2014)

Przejście, 2013

1. Obiekt atmosferyczny, 2014 2. Łania, 2012

Rewers (szata liturgiczna, sobór św. Mikołaja i Objawienia Pańskiego w Petersburgu, przełom XIX i XX wieku), Ermitaż, Państwowe Muzeum w Petersburgu, 2017

1. Bez tytułu, 2013 1. 10 dzień lata, 2015

Posługuję się aparatem wielkoformatowym Toyo 810M II o wymiarach negatywu 8 × 10 cali. Stosuję w ten sposób najstarszą technikę fotograficzną, sięgającą XIX wieku. Z dawnych fotografii i pierwszych niemych filmów pamiętamy sceny w atelier, kiedy aparat z miechem stawiany był na statywie, a fotografujący, aby zobaczyć, co dzieje się na matówce, musiał przykryć się czarną kotarą. Pozujący godzinami modele tkwili w bezruchu, by zachować ostrość zdjęcia. W tej technice fotograf, odcięty od jasnego otoczenia dzięki zaciemnieniu, może zobaczyć tylko to, co fotografuje, może to kadrować i wyostrzać. Technika ta wymaga niezwykłej precyzji zarówno w kwestii doboru kadru (ustawiony na statywie aparat waży ponad 10 kg i jest mało mobilny), jak i opanowania warsztatu. (Paweł Bownik)

Opłatki, czyli bez-myślne obrazy wymuszające myślenie, 2019 – 2023

Maska 1Maska 2

Wystawie towarzyszyła anglojęzyczna  monografia Pawła Bownika, poświęcona jego twórczości. Bogato ilustrowana praca ujawnia między innymi kulisy sesji zdjęciowych, notatki i precyzyjne szkice oraz wypowiedzi literatów i badaczy kultury  wizualnej…

Paweł Bownik – artysta wizualny, fotograf, wykładowca. Studiował filozofię na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (1995–1998) i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1998–2005. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Museum In Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Bibliotece Narodowej, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Współczesnego Wrocław, Muzeum Fotografii w Krakowie i w zbiorach prywatnych …

You may also like

4 komentarze

Anna W. 2023-07-23 - 22:18

U Ciebie zawsze coś ciekawego można zobaczyć. A poza tym, pięknie wkomponowałaś się w kadr. Bardzo mi się podoba to zdjęcie 🙂

Reply
Magdalena 2023-07-24 - 11:51

Nie miałam okazji obejrzeć, więc tym bardziej dziękuję za ten post 🙂

Reply
Marzena 2023-07-24 - 19:22

Byłam, widziałam i bardzo mi się podobało 🙂 Pozdrawiam serdecznie 🙂

Reply
Szeliga 2023-07-25 - 12:03

Fajna wystawa, bardzo ciekawe zdjęcia 🙂

Reply

Leave a Comment