Historia fotografii mody

by Jolanta Strażyc

„Możesz mieć najlepsze oświetlenie i być w najlepszym miejscu, ale jeśli styl ubrania jest niewłaściwy, nie uda Ci się”. (Grace Rivera)

Historia fotografii nie jest zbyt odległa – liczy niespełna 200 lat. W 1826 roku francuski wynalazca Joseph – Nicephore Niepce stworzył na wypolerowanej cynkowej płytce pokrytej asfaltem syryjskim obraz o nazwie „La cour du domaine du Gras”. Przedstawiał on widok z okna, a jego wymiary to 16,5 x 21 cm. Nowa technika zainteresowała wielu naukowców i wynalazców i 13 lat później John Frederick Herschel nadał jej nazwę „fotografia” (rysowanie za pomocą światła).

Najwcześniejsza technika zwana dagerotypem pozwalała na wydrukowanie tylko jednego zdjęcia, z którego robiono przedruki za pomocą drzeworytów. Retusz wykonywano często akwarelą lub olejami. Początkowo fotografia postrzegana była jako elitarna sztuka utrwalania świata i oczywiście nie każdy mógł sobie pozwolić na skorzystanie z usług fotografa. Dopiero pod koniec lat 60. XIX wieku, klientela pracowni fotograficznych zaczęła obejmować ludzi ze wszystkich środowisk społeczno – ekonomicznych.

Początkowo skomplikowane i czasochłonne techniki fotograficzne szybko udoskonalono. Dzisiaj, co roku powstają miliony zdjęć, a sztuka zatrzymywania czasu aparatem fotograficznym jest już bliska perfekcji.

Virginia Oldoini znana jako hrabina de Castiglione na fotografii Piere-Luisa Piersona, uznawanego za jednego z pionierów fotografii mody (fotografia ze strony metmuseum.org)

Pierre-Louis Pierson (1822 – 1913) związany z braćmi Mayer, uznawany jest za jednego z pionierów fotografii mody. Portretował najznamienitszych mieszkańców Paryża: dwór i rodzinę cesarską, arystokrację, wpływowych biznesmenów, muzyków i znane aktorki, a także koronowane głowy z Wirtembergii, Portugalii i Szwecji.

Adolph de Meyer Portret Dorothy Smoller (zdjęcie ze strony all-art.org)

Adolph de Meyer (1868 – 1946) – autor klimatycznych zdjęć, portretował osoby z wyższych sfer oraz Luisę Casati, Józefinę Baker i Wacława Niżyńskiego. Meyer był pierwszym etatowym fotografem zatrudnionym przez magazyn „Vogue”.

Marlena Dietrich na fotografii Edwarda Steichena (FOAM Museum)

Edward Steichen (1879 – 1973) należy do klasyków fotografii światowej – pracował dla „Vogue” i „Vanity Fair”. Jego modelkami była Greta Garbo i Marlena Dietrich oraz modelki z domu mody Chanel.

George Hoyningen – Huene, „Fashion by Lanvin (Holden Luntz Gallery)

Baron George Hoyningen – Huene (1900 – 1968), uważany za wybitnego fotografa mody lat 20 i 30 minionego wieku, pracował jako szef francuskiej edycji „Vouge”.

Audrey Hepburn na fotografii Normana Parkinsona, Vogue 1952 (peterfetterman.com)

Norman Parkinson (1913 – 1990) pracował dla brytyjskiej edycji „Vouge’a” i magazynu „Queen”. Zajmował się głównie portretami i modą. To on jako pierwszy wyprowadził swoje modelki ze studia fotograficznego w plener.

1955 – to rok kontrastów, wyrafinowanych póz i kreatywnych idei. Kompozycja Richarda Avedon’a, w której piękna, modelka Dovima jak cienka nić stoi pomiędzy ogromnymi słoniami, to nie tylko piękny obraz, ale również przesłanie, które mówi o ograniczeniach w życiu (łańcuchy) i starości (zmarszczki zwierząt). (Elle.pl)

Richard Avedon (1923 – 2004) pracował dla „Vogue”, „Life” i „Harper’s Bazaar”. Pozowała mu m.in. Marylin Monroe i Audrey Hepburn. Zrealizował wiele poważnych projektów, ale również fotografował na ulicach, w cyrku, w klubach nocnych, na plaży …

David LaChapelle – Photographs (en.artbooksonline.eu)

David LaChapelle (1963) – ikona współczesnej multisztuki: fotograf, artysta, producent i reżyser filmowy. Uważany jest za spadkobiercę Andy’ego Warhola. Pracował dla największych marek odzieżowych, a jego zdjęcia publikowane był w najsłynniejszych i najbardziej prestiżowych magazynach. Jego zdjęcia (szokują surrealizmem, kiczem, poczuciem absurdu, przestylizowaniem) pokazywane są w muzeach sztuki współczesnej na całym świecie.

Franc Christian Gundlach, Moda w stylu pop-art, Brigitte Bauer dla Sinza, Vouliagmeni, Grecja 1966 (Muzeum Narodowe w Krakowie)

Franz Christian Gundlach (1926 – 2021) – niemiecki artysta, jeden z kultowych fotografów mody, połączył modę z naturą, architekturą, geometrią, a także wprowadził fotografię eksperymentalną. Jego prace widziałam osobiście w maju 2013 roku, w Muzeum Narodowym w Krakowie, na historycznej wystawie „Vanity”, składającej się z prac Gunlacha i jego kolekcji – przeszło 100 obrazów wykonanych w latach 20. XX wieku do roku 2013, przez 25 fotografów mody.

Franz Christian Gundlach, Moda w stylu pop-art, Grace Coddington w sukience mini projektu Daniela Hechtera, Hamburg, 1967 (Muzeum Narodowe w Krakowie)

Peter Lindbergh – fotografia przedstawiająca Cindy Crawfort, Tatjana Patitz, Helena Christensen, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Karen Mulder, Stephanie Seymour dla amerykańskiej edycji Vogue’a, Nowy Jork, Brooklyn, 1991 (Muzeum Narodowe w Krakowie)

Peter Lindbergh (1944 – 2019) – niemiecki fotograf i reżyser filmów dokumentalnych. Na początku lat 90. XX wieku pracował jako fotograf dla „Vogue”. Portretował między innymi Naomi Campbel, Lindę Evangelistę i Cindy Crawford oraz Jane Fondę, Helen Mirren i Tomasza Kota. Był twórcą trzech kalendarzy Pirelli (1996, 2002 i 2017). Współpracował również z „Vanity Fair”, „Harper’s Bazaar” i „The New Yorker”.

You may also like

4 komentarze

Magdalena 2023-04-10 - 23:54

Świetny wpis. Z wielkim zainteresowaniem przeczytałam. Pozdrawiam serdecznie 🙂

Reply
Marzena 2023-04-11 - 17:12

Myślę, że w przemyśle modowym liczy się taki fotograf, który ma dobre pomysły i intuicję, który umiejętnie i efektywnie współpracuje z otaczającymi go ludźmi. Podstawowym zadaniem fotografii mody było, jest i będzie ukazanie reklamowanych przedmiotów z „wykorzystaniem” modeli lub modelek. To bardzo popłatny biznes 🙂

Reply
Szeliga 2023-04-12 - 20:15

Super post! Wybrałaś naprawdę najlepszych. Pozdrawiam serdecznie 🙂

Reply
Oliwka 2023-04-12 - 22:56

Wspaniały wpis, dużo włożonej pracy. Wspaniale się czyta takie posty 🙂 Pozdrawiam cieplutko

Reply

Leave a Comment