Biznesowy savior-vivr´e, jest tak samo istotny i doceniany, jak etykieta w życiu prywatnym. Osiągniecie sukcesu zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest znajomość i stosowanie zasad etykiety, co stanowi wyznacznik profesjonalizmu. Umiejętność odpowiedniego zachowania się w każdej sytuacji jest obecnie koniecznością. Jakie są więc podstawowe zasady etykiety? Czego należy bezwzględnie przestrzegać? Niniejszy artykuł wyjaśnia czym właściwie jest etykieta w biznesie i zawiera odpowiedzi na te i inne pytania.
Czym jest etykieta w biznesie?
Etykieta w biznesie to inaczej zbiór zasad, zachowań i postępowań, którymi warto się kierować w relacjach zawodowych. Przestrzeganie etykiety ułatwia wzajemne relacje na płaszczyźnie zawodowej miedzy partnerami, a w szczególności pomiędzy podwładnym i przełożonym, czy też kobietą i mężczyzną. Przestrzeganie ustalonych zasad pomaga nie tylko w zdobyciu zaufania drugiej osoby, ale również, co jest bardzo istotne, w osiągnięciu zamierzonego celu biznesowego.
Elementy etykiety w biznesie
Jedną z najważniejszych reguł etykiety biznesu jest zasada procedencji (pierwszeństwa). Zgodnie z nią płeć oraz wiek w biznesie nie maja znaczenia. Ważna jest natomiast ranga i status zawodowy. Przestrzeganie tej zasady jest bardzo istotne, ponieważ zła kolejność przedstawienia osób może pozostawić złe wrażenie na partnerze biznesowym, czego należy unikać podczas pierwszego kontaktu. Według tej zasady to właśnie status zawodowy jest ważniejszy niż płeć. I choć w życiu prywatnym mężczyzna z pewnością w pierwszej kolejności przepuściłby kobietę w drzwiach, w relacjach zawodowych, kiedy zajmują podobne lub nawet zbliżone stanowiska już tego robić nie musi.
Czego jeszcze należy przestrzegać zgodnie z etykietą biznesową jeżeli kobieta i mężczyzna pełnią podobne funkcje? Otóż, zgodnie ze wspomnianą zasadą procedencji, to kobieta zawsze kłania się swojemu przełożonemu, może również przedstawić się pierwsza, wymieniając tym samym pełnioną funkcję, a podczas powitania ma obowiązek wstać. Bezwzględnie zakazane jest, aby podczas przywitania mężczyzna całował kobietę w rękę. Podczas przywitania partnerzy powinni uścisnąć sobie dłonie. Uścisk powinien być zdecydowany, ale nie za mocny, a tym bardziej nie wypada robić tego od niechcenia, czy też dotykając dłoni partnera jedynie końcówkami palców. Przywitaniu powinien towarzyszyć kontakt wzrokowy.
Niezależnie od płci, czy zajmowanego stanowiska w biznesie obowiązuje punktualność, a w przypadku spóźnienia należy pamiętać o przeprosinach i właściwym usprawiedliwieniu. Podczas oficjalnego spotkania należy wyłączyć telefon, tak aby nie przerwał rozmowy w trakcie. Bezwzględnie zakazane jest odbieranie połączeń, czy sprawdzanie powiadomień, ponieważ czynności te są wyrazem braku szacunku dla drugiej osoby.
Strój jako element etykiety biznesowej
Właściwy ubiór, fryzura oraz makijaż to istotne elementy etykiety biznesowej. Strój powinien być przede wszystkim dopasowany do okazji i schludny. Fryzura i dłonie muszą być natomiast zadbane. Jeżeli kobiecy dress code zakłada noszenie spódnicy, to powinna ona mieć długość do kolan. W przypadku obuwia obcas nie powinien przekraczać 7 cm, a palce i pięty powinny być zakryte. Nogi niezależnie od pory roku muszą być okryte rajstopami. Ważny jest również makijaż, który powinien być delikatny i naturalny. Krzykliwy makijaż, czy nadmiar ozdób warto zostawić na wieczorne spotkania ze znajomymi. Etykieta biznesu honoruje zasadę „ im mniej, tym lepiej”, dlatego nie należy przesadzać również z ilością perfum.
W przypadku mężczyzn, którzy na co dzień chodzą w garniturach, dobrym rozwiązaniem jest wybór eleganckiej marynarki i spodni. W niektórych firmach lub na spotkaniach o mniej oficjalnym charakterze dozwolony jest zestaw: ciemne dżinsy i koszula. Tak jak w przypadku kobiet należy przestrzegać pewnych zasad dotyczących stroju. Niezależnie od pory roku mężczyzna powinien nosić koszulę z długim rękawem. Dotyczy to także upalnego lata, kiedy to rękawy można podwinąć do wysokości łokcia. Jeżeli chodzi o kolor, to najlepszym rozwiązaniem będzie klasyka, czyli biała lub błękitna koszula. Nie oznacza to jednak, że nie można założyć innego koloru, ważne bowiem jest by kolor koszuli był stonowany i jednolity. Akceptowalnym odstępstwem od normy są koszule w delikatne prążki.
Umiejętność właściwego zachowania się w określonych sytuacjach, czy miejscach jest kluczowa w biznesie. Naszą wizytówką jest zarówno wygląd, jak i odpowiednie zachowanie, które to mogą otworzyć nam drogę do awansu, czy też ułatwić nawiązanie nowych relacji biznesowych.
6 komentarzy
Od roku jestem na emeryturze i muszę przyznać, że teraz młodzież ma więcej możliwości aby zdobyć w szkole wiedzę, którą można później wykorzystać w pracy zawodowej. Chociażby język angielski. Ja musiałam uczyć się w szkole rosyjskiego, który później do niczego nie był mi potrzebny. Komputer, internet – to w ogóle był dla nas temat nieznany. Ale … jeśli chodzi o wychowanie, to muszę przyznać, że jednak moje pokolenie lepiej w tym względzie wypada i to się chyba już nie zmieni. Czasem, w restauracji widzę jak ludzie zachowują się przy stole, jak siedzą, jak jedzą. Skąd to wynoszą? Z domu. Dlatego takie posty są potrzebne. Ponieważ bardzo dużo ludzi, którzy chcą do czegoś dojść (a nie wynieśli tego z domu) muszą sami zadbać o swoje wychowanie. Pozdrawiam serdecznie.
W czasach globalnej wioski, żyjemy na styku wielu kultur biznesu, w momencie kiedy świat ogromnie przyspieszył. Dzisiaj równolegle żyje i pracuje dwa pokolenia. Jedni zdobywali wykształcenie jeszcze w czasach socjalizmu i drudzy, którzy pracują zupełnie w innym systemie zatrudnienia. Chociaż nierzadko pochodzą z różnych światów, zmierzają do jednego celu, samorealizacji i dobrych zarobków. Etykieta w biznesie pomaga osiągnąć ten cel, umożliwiając wzajemne zrozumienie, szacunek i dobre relacje.
Jeśli chodzi o ubranie, to dla mnie najważniejsze jest aby nie być overdressed, czyli ubranym nadmiernie elegancko, np. bardziej niż gospodarz lub underdressed, czyli niewystarczająco elegancko, niestosownie. Podobają mi się też słowa, które kiedyś wypowiedziała Miuccia Prada: „Twoje ubranie decyduje o tym jak widzi cię świat. Zwłaszcza dziś, gdy kontakty międzyludzkie są tak szybkie, ubiór jest błyskawicznym językiem.” 🙂
Cenne wskazówki, których poznanie umożliwi lepsze funkcjonowanie na co dzień w pracy oraz sprawniejsze prowadzenie firmy. Etykieta w biznesie to język, który umożliwia wzajemne zrozumienie, szacunek i dobre relacje. Pozdrawiam serdecznie 🙂
Bardzo interesujący wpis! Temat etykiety w biznesie jest bardzo ważny, nie tylko dla osób myślących nad własną działalnością, ale dla wszystkich 🙂 Takie właśnie wskazówki mogą pomóc w lepszych relacjach w pracy! 🙂
Pozdrawiam cieplutko 🙂
Bardzo ciekawy wpis. W obecnych czasach dla osoby, która chce coś w życiu osiągnąć, wiedza na ten temat jest niezbędna.