Dress code to niepisany zbiór zasad dotyczących wyglądu i ubioru w określonym miejscu i sytuacji. Wbrew obiegowej opinii dotyczy nie tylko sfery biznesowej. Także w przypadku mniej formalnych spotkań warto wiedzieć, jaki strój będzie najbardziej odpowiedni. Poniżej krótka charakterystyka różnych rodzajów dress code.
Business dres code
Styl menedżerów i pracowników korporacji. Elegancki i formalny, ale dość prosty i jednolity. Dla panów przewidziano proste garnitury w ciemnym kolorze (granat, grafit, czerń) połączone z koszulą (najlepiej białą), krawatem i butami do garnituru. Business dres code nie dopuszcza obuwia sportowego, chociaż moda nie zakazuje noszenia takowych butów do garnituru. Jednak nie w tym wypadku.
Kobiety powinny nosić proste marynarki i ołówkowe spódnice sięgające za kolana. Kolorystyka powinna być zbliżona do wspomnianych wyżej garniturów, a więc neutralna. Jeśli panie decydują się na sukienki, to nie ma tu miejsca na podkreślanie atutów kobiecości. Obowiązuje brak dekoltów, zakryte ramiona i długość przynajmniej do kolan.
Smart casual dres code
To styl poluzowujący nieco sztywny biznesowy dres code, ale nadal trzymający się pewnej konwencji. W dużych firmach znany jako „jeans day”. W tym stylu sztywne spodnie od garnituru można zamienić na jeansowe, panie także mogą sięgnąć po spódnice z tej tkaniny. W ubiorze mają prawo pojawić się kolory i desenie. Zamiast formalnej białej koszuli można założyć w np. koszulę w paski, a w przypadku pań w kwiatki. Dopuszczalne są też kardigany zamiast marynarek lub żakietów. Wszystko to jednak musi wyglądać stylowo i elegancko.
Casual dress code
Smart casual dres code nie ma nic wspólnego z całkowitym luzem, czyli casual dres code, który zakłada, że ma być wygodnie, luźno i przy okazji modnie. Nie ma sztywnych reguł, bo tu każdy styl jest mile widziany, o ile będzie spójny. Casual dress code to ten rodzaj stroju, który najchętniej i najszybciej wybaczy modowe niedociągnięcia.
Strój wieczorowy Black Tie
Stroje wieczorowe same w sobie są eleganckie i dystyngowane, jednak i tu obowiązują wyraźne rozgraniczenia. Black Tie w przypadku panów oznacza muchę zamiast krawata, białą koszulę i czarny smoking. Dla pań obowiązującym wyborem są długie i ciemne suknie wieczorowe, buty na obcasie, mała torebka i dyskretna biżuteria.
Strój wieczorowy White Tie
White Tie to najbardziej wymagający dress code w stosunkach oficjalnych. Panie mogą sobie pozwolić na rozmach, zakładając przepiękne suknie balowe, natomiast towarzyszący im panowie powinni mieć na sobie fraki. To bardzo sztywny, ale też chyba najbardziej reprezentacyjny dress code, obowiązujący tylko w szczególnych sytuacjach, np. przyjęciach dyplomatycznych.
5 komentarzy
Bardzo trafny post. Przedstawiłaś dokładnie ten niełatwy dla mnie temat. Krótko i treściwie … i o to chodzi 🙂
Młodzież ma dzisiaj więcej możliwości aby zdobyć dobre wykształcenie. Jednak jeśli chodzi o wychowanie, to muszę przyznać, że nie jest z tym najlepiej. Czasem widzę, np. w restauracji jak ludzie zachowują się przy stole, jak siedzą, jak jedzą itp. Dlatego takie posty są potrzebne. Ponieważ bardzo dużo ludzi, którzy chcą do czegoś dojść (a nie wynieśli tego z domu) muszą sami zadbać o swoje wychowanie. Pozdrawiam serdecznie.
Staram się ubierać do pracy z wyczuciem i niezbyt kolorowo. Błyszczące, metaliczne materiały zakładam tylko na imprezę, ale też bardzo oszczędnie, ponieważ „błysk” poszerza. Kocham białe koszule połączone z ciemnymi i stonowanymi kolorami. Takie zestawienie sprawdzi się w każdym biurze. Zawsze mam w szafie ubrania ponadczasowe, np. koktajlową sukienkę, damski garnitur, ołówkową spódnicę i białą koszulę, z których mogę stworzyć eleganckie zestawy na każdą okazję 🙂
Bardzo podoba mi się Pani podejście do mody i kreowania wizerunku. Pani praktyczne porady pomogły mi zrozumieć teorię mojego stylu. Teraz już wiem co mam kupić, co zrobić, jakie zestawy nosić, a których powinnam unikać. Czytanie Pani bloga jest bardzo wartościowa lekturą. Pozdrawiam serdecznie.
Dobrze dobrany strój to podstawa aby czuć się pewnie. Najważniejsze aby łączył w sobie komfort i zapewniał prezencję stosowną do okazji. Dopasowanie odpowiednich dodatków też jest bardzo ważne. Z tym ludzie mają chyba największy problem 😀